Gud forby om vi skulle bli effektive.

Med trusselen om at ineffektiviteten trues i det offentlige Norge som utgangspunkt, har DIFI gjort noe som ofte kan være en god idè, nemlig å ta i bruk film som et virkemiddel for å formidle noe abstrakt og litt utilgjengelig – i dette tilfellet eHandel.

Gjennom et liksom-nyhetsinnslag ironiserer de over fordelene med å innføre eHandel. Ironien er tidvis litt haltende, men jeg vil tro at alle nordmenn kjenner igjen den litt stivbeinte, endringsfiendtlige kulturen de forsøker å myke opp ved dette stuntet. Tidvis er det vellykket, og all honnør for at de faktisk har tatt steget ut og visualisert noe som for svært mange bare er en abstrakt tanke. Da hjelper både humor og selvironi. Legg merke til at blant andre Jan Mærøe – en av DIFIs eHandelsguruer – har en liten statistrolle som representant for industrien.

Det er selvsagt Capgeminis egen søkemotor og lavterskelsystemet eOrder som er den store trusselen mot ineffektiviteten, representert gjennom søk på arbeidsklær og en bestillingsbekreftelse som (desverre) vises frem på en iPhone.

Tenk om alt var som på film…

…men det er det jo faktisk, tidvis.

Om Ole Henrik Fjeld

Ansvarlig for eHandel i Buskerud fylkeskommune.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar